25 La Garrotxa

La convocatòria Sortida per la Garrotxa, la terra dels volcans

Dia 14-2-16 (10h)

PUNT DE TROBADA: ens trobarem una mica abans de les 10h al Santuari de la Mare de Déu dels Arcs que està a 3-5 quilòmetres de Santa Pau (a la carretera d´Olot a Sant Miquel de Campmajor GI 524).

Deixarem els cotxes allà i anirem caminant direcció Santa Pau pel GR. Després farem via cap els volcans de Santa Margarida i el Croscat. Si ens queda temps i ganes volem acostar-nos a la Fageda d´en Jordà on recordarem el poema del Joan Maragall. Ref del punt de trobada:

Web: http://www.fundacioesplaigirona.org/catala/index.asp

El nostre contacte és el Bernat que ens acompanyarà amb la seva familia durant el primer tros i ens explicarà coses molt interessants de la comarca i de Santa Pau. Els que es vulguin afegir una mica més tard poden fer-ho a Santa Pau on farem una explicació de la vila.

La distància total és semblant a la que fem normalment (uns 10 Km). Els desnivells son molt suaus.

LaGarrotxa

La Garrotxa, una comarca que enamora…

puigsacalmLa meva relació amb La Garrotxa comença des de ben petita. El meu avi Francesc era de Santa Pau i sempre tenia alguna història per explicar-nos. Els seus pares eren els mestres del poble i tothom els coneixia. Vivien en una casa al costat de la plaça dels arcs de Santa Pau anomenada “ Cal mestre”. Tot i que els meus avis van viure sempre al Gironès cada estiu anàvem a La Garrotxa; una passejada per la Fageda d’en Jordà, una visita a la casa dels avantpassats i una parada obligada a la Font del General Estartús, tiet del meu avi, a la sortida de Sant Privat d’en Bas. I és que al meu avi se li omplia la boca parlant de la verdor dels prats, la màgia dels pobles i la riquesa d’una comarca on s’hi menja bé i hi ha un munt de coses per visitar. I ara, que el meu avi ja no hi és i jo visc lluny de Catalunya, no hi ha cosa que em doni més aire que pujar al Puigsacalm i observar la bellesa de la meva terra, on hi ha els meus orígens i on per sempre més hi tindré present al meu estimat avi Francesc.

(Mercè Garcia)

Recull fotogràfic

La Garrotxaveure’n moltes més!

Vorejant el riu Fluvià

El Fluvià és un dels rius principals de Catalunya que recorre tota la comarca de la Garrotxa des del seu naixement fins a Besalú. De fet, aquesta comarca forma la conca alta i mitja del Fluvià, donant-li bona part del caràcter i l’encant del riu. Fa ja 8 anys, vam resseguir a peu tot el seu recorregut, d’uns 100 km fins a la desembocadura a Sant Pere Pescador. El recorregut per la comarca de la Garrotxa, des de Falgars d’en Bas fins a Besalú, va durar 2 dies.  Un pas a pas ampliat i focalitzat a l’àmbit fluvial… us ho podeu imaginar?  Com a mínim és pla i avall 😉2007-200_PEF_Fluvia_A

Sabeu on neix el riu Fluvià?  És un lloc curiós difícil de trobar, situat al peu de la Serra de Cabrera, expliquen que són unes surgències del terreny d’on comença a sortir aigua sense que es pugui identificar una font concreta. Malgrat ser al peu de Cabrera, a poca distància del naixement -a l’alçada de Falgars d’en Bas- es troba amb els Cingles de Rocafeliu que presenten un desnivell de 400 metres respecte la Plana d’en Bas, i hi trobem el Salt de la Coromina.

Aquella caminada de fa vuit anys va ser l’inici d’un treball d’enginyeria molt important de caracterització hidrològica, hidràulica, geomorfològica i ambiental de la conca del riu Fluvià, que vam voler començar trepitjant el terreny. [Planificació de l’Espai Fluvial de la conca del riu Fluvià]

Érem un grup de 9 persones entre gent de l’equip de treball, acompanyants i el guia, que vam conèixer un dia comprant un telescopi i va resultar que justament estava preparant una ruta pel Fluvià.ABM-FLUVIA_Feb2008_0052

Al llarg de la caminada, entre apunts, fotos i intercanvi d’impressions, vam descobrir els contrastos a la llera del Fluvià a la plana de la Vall d’en Bas (amb trams molt rocosos difícils de caminar), i les grans diferències amb el tram abrupte i rocós de la ciutat d’Olot, tot plegat fruit de l’acció volcànica, característica molt pròpia de la Garrotxa. ABM-FLUVIA_Feb2008_0012 ABM-FLUVIA_Feb2008_0015 ABM-FLUVIA_Feb2008_0017 ABM-FLUVIA_Feb2008_0019

A la ciutat d’Olot vam descobrir impressionats les marques d’on havia arrribat l’aigua durant la gran inundació del 1940 que, tot cal dir-ho, es va produir en unes condicions de conca molt més desforestada que actualment.ABM-FLUVIA_Feb2008_0030

L’elevada pendent del riu a Olot fa que s’observin nombroses petites rescloses, malgrat el Fluvià és l’únic riu important de Catalunya que conserva millor les seves característiques naturals sense cap embassament significatiu.

A Olot vam fer parada i fonda i l’endemà vam seguir fins a Besalú passant La Canya, Sant Joan les Fonts, Castellfollit de la Roca, Sant Jaume de Llierca i Argelaguer.ABM-FLUVIA_Feb2008_0053ABM-FLUVIA_Feb2008_0058

I a Besalú, a les portes de la comarca del Pla de l’Estany és on es va acabar aquesta primera etapa del recorregut del riu Fluvià. Com a curiositat, dir-vos que per gravar tot el recorregut i els punts on fèiem fotos “tècniques”, vam comprar un aparell que guardava la posició GPS cada 30 segons… Ara que tots els telèfons tenen GPS i mil aplicacions de rutes sona molt anacrònic, però només fa vuit anys!

L’experiència d’aquesta caminada va tenir un gran impacte (positiu) en el treball d’equip que vam realitzar posteriorment, alhora que vam gaudir d’una comarca excepcional. Ja tenim ganes de tornar-hi amb el pas a pas!

(David Maruny i Fàtima Sendra)

Aquesta entrada va de passejades i rutes per la Garrotxa

Aquesta entrada us volem oferir una excursió que ens ha ofert el David Gimeno que és un conegut que es dedica a fer de Guia de natura i muntanya per la Garrotxa. El lloc triat és Escaladuix.  info@escaladuix.org

Una sortida per gaudir de panoràmiques de la zona volcànica, conèixer les runes i la història del Castellet de Colltort i visitar magnífiques fagedes sense gent. Visitarem una dolina ben curiosa, ens refrescarem en la Font Pobre i entrarem dins el cràter d’un volcà allunyat dels circuits turístics. Durant la sortida hi haurà activitats de descoberta activa de la fauna, la flora… i els volcans! amb jocs per grans i petits i explicacions de fets històrics significatius. El bonic llogarret de Sant Iscle, situat a la vall del mateix  nom i amb molt d’encant, posarà punt final a la sortida

Excursió circular de nivell fàcil apte per tots els públics, amb una distància de 5,5 km. i un desnivell acumulat d’uns 250 metres

Veure tots els detalls de l’activitat

David Gimeno (Guia de natura i muntanya. Tècnic esportiu)

http://escaladuix.org – (34) 650 748 234

100_2753

Hi ha una web bàsica que es diu Itinerannia que és un compendi d´activitats de turisme de tot tipus que es poden fer a les comarques de muntanya de la província de Girona. Comprenen la Garrotxa, el Ripollès i l´Alt Empordà)

Basada en el model suís, la xarxa de senders és com un “mapa” de carreteres però pedestre, que permet anar de qualsevol punt a qualsevol altre.

És el primer espai senderista de l’Estat que aplica el concepte de xarxa viària en àrees rurals, una estructura que permet a l’usuari arribar a qualsevol punt del territori des de qualsevol lloc i moure’s amb absoluta llibertat i total seguretat per la zona.

S’ha fet una selecció molt acurada de camins, seguint una metodologia i uns criteris comuns a les tres comarques.

El primer pas va ser realitzar un inventari de camins de la comarca i seleccionar els històrics, mitjançant inventaris de camins i converses amb la població local, els centres excursionistes etc..

El segon pas va consistir en realitzar un mapa de recursos turístics, naturals i culturals.

El tercer pas va ser crear un mapa dels serveis turístics.

Mitjançant la superposició de tots aquests mapes, es van establir uns criteris de puntuació que donaven una puntuació més elevada als senders més pròxims als establiments turístics, als serveis bàsics de la comarca o als recursos de molt alt interès, vinculats a la cultura, al patrimoni, a la gastronomia, a la història i a la idiosincràcia dels territoris. De manera que aquests senders amb la puntuació més elevada han estat els que finalment han format part de la xarxa bàsica de senders Itinerànnia.

Tot això ha estat possible gràcies a la col.laboració dels ajuntaments, dels parcs naturals, de les oficines de turisme i dels centres excursionistes que han treballat plegats amb un únic objectiu:  crear una nova xarxa de senders que doni noves oportunitats al territori.

Entre el Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà s’han senyalitzat més de 2.500 quilòmetres de camins que permeten fer múltiples excursions en funció del temps que s’hi vulgui dedicar, el grau de dificultat, els interessos culturals, arquitectònics, naturals…En definitiva , cadascú es pot dissenyar la ruta a la seva mida o escollir alguna de les propostes de rutes que aquí trobareu

iti

Santa Pau, vila medieval en zona volcànica (Els Arcs, 14 de febrer del 2016)

Podeu recuperar el detall de tota la sortida (PDF):  Grup 1_5_Visita guiada Santa Pau-revisat

Conclusió: Passejada per la Garrotxa: 14/2/2016

Avui el grup de Catalunya pas a pas ha fet la seva comarca 25 :  La Garrotxa.  Comarca referenciada en anteriors sortides però que estava pendent

Per aquells que ha estat la primera vegada que fan una sortida amb el grup del Catalunya pas a pas, ha estat una descoberta del grup i dinàmica. La sortida ha estat dissenyada per alguns dels membres però la participació és coral de molts membres que ha reflectit diferents vessants en l’excursió

ga2ga3ga5

– Una primera cultural que hem començat al Santuari dels Arcs, liderada pel Bernat amb la col·laboració de la família que ens han sotmès a un qüestionari cultural de la zona que ens ha permès aprendre el comtat al que pertanyia la zona durant la reconquesta (Comtat de Besalú), els possibles orígens del nom de la població de Santa Pau, els materials amb el que estan fetes les parets dels edificis de la zona vella de Santa Pau, el nombre de volcans trobats a la zona (uns 40). Finalment també ens ha fet un “spoiler” de la visita pendent a la comarca del Pla de l’Estany: les particularitats del funcionament del sistema hidrològic del llac de Banyoles han donat bons motius de conversa.

ga4

– Un cop feta la foto del grup, ha començat la segona part de la jornada amb l’excursió de 10 Km, sempre amb l’atenta mirada al cel per controlar els núvols i la direcció del vent  fent camí cap als volcans de Santa Margarida i el Croscat, seguint el GR2 o l’itinerari 3 e la zona. La pujada al volcà de Santa Margarida esta molt ben marcada amb les marques pròpies del GR i les de marques pròpies del projecte www.elcami.cat (impulsat pel Toni que ha format part de l’excursió d’avui).  Un cop dins del volca i amb l’amenaça del temps hem tingut poc temps per a fer un refrigeri en comú.

Posteriorment ens hem apropat a la base del Croscat a on trobem la resta de l’antiga explotació de greda. Hem pogut a veure els diferents estrats corresponents a les diferents erupcions que va tenir el volcà, les tonalitats de colors en funció dels minerals que formen les restes i amb l’ajut del David i Pere, hem parlat de les propietats que té la greda com a material de suport per a la jardineria o com a sistema d’aïllament de parets.

El darrer punt de l’excursió ha estat una curta parada dins de la Fageda d’en Jordà per a que el Gil pogués llegir-nos a tots el poema de Joan Maragall http://www.xtec.cat/~evicioso/garrotxa/fageda.htm

ga6

La Garrotxa te un paisatge excepcional que cal ser visitat en qualsevol època de l’any, però si es en bona companyia, la jornada és complerta.