22 El Priorat

La convocatòria

Dia: 15 novembre 2015 – Hora: 10h

Lloc de convocatòria: entrada de la cartoixa

Itinerari: circular

Distància de Barcelona: són uns 160 Km en cotxe aproximadament (2h de temps mínim) – Accés en cotxe (dues possibilitats): AP7: Tarragona-Reus-Borja del Camp-Alforja… AP2: Vilafranca-Valls-Alcover-La Selva del Camp-Alforja… mapa priorat

La propera sortida és el 15 de novembre a la comarca del Priorat. El Priorat són les terres que pertanyien ala cartoixa d´Escaladei, just on serà el nostre punt de trobada. La cartoixa d’Escaladei es troba en el fons d’una vall, protegida per la serralada de Montsant.

En aquest espai tranquil, els monjos cartoixans van seguir un model de vida marcat pel silenci i l’oració, combinant la solitud eremítica amb l’empara de la vida comunitària. http://www.mhcat.cat/monuments_i_territori/monuments/cartoixa_d_escaladei

Us volem proposar una passejada circular que sortirà d´allà mateix. Farem una volta amb la distància habitual nostra, dinant a mig camí. Hi ha un desnivell suau. La nostra proposta és fer una visita guiada d´una hora a la cartoixa un cop haguem fet el recorregut (ens esperen a les 16h). Porteu els carnets de mestres, Super3, família numbrosa… (veurem quins serveixen).

Recordo Falset….

fa4Recordo un Falset de bicicletes i piscina, de calor, molta, … de carreres sense cotxes… i de carrers estrets amb cotxes… d’un castell on podíem trepitjar tota la història … que evidentment desconeixíem…

Em faig gran, i ara, descobreixo un Falset relaxat, d’orenetes, d’estels, de postes de sol magnífiques, de vi (quan jo era petita no recordo que fos tan famós),….

Falset és la capital administrativa d’una comarca feta per decrets,… Mai he entès la convivència de dues DO , …

Jo crec que tenim dos Falsets,…. l’antic i el modern. Descobrim el traçat del portal del Bou a portal dels Ferrers,… eix vertebrador d’un traçat antic on el carrer de Dalt vertebra la part nord, et porta per l’església, i, si t’hi fixes, fins i tot retrobes l’antic call,…

Però hi has d’anar preparat per caminar, ja que per gaudir dels carrers cal caminar, i la majoria fan pujada,… observa els grafits de les façanes del carrer de baix, són preciosos, … Arribat a un castell que ple d’història del vi, crec que ha perdut la seva història . Gaudeix del carrer de font del forn, de l’ajuntament, del palau dels comtes d’Azahara, dels edificis ben recuperats i d’altres que, tot i caiguts, encara donen bellesa al poble.

Busqueu racons medievals, d’abans costa trobar-los, … el poble ha crescut.

(Maria Rosa Vidiella)

fa3

fa2

Recull fotogràfic

El Priorat

veure’n moltes més!

Introducció al Priorat

Entre el Camp de Tarragona i les Terres de l´Ebre, amagada darrera la Serralada Prelitoral, a tan sols 40 Km de la platja, hi trobem la comarca del Priorat: terra de contrastos, amarada de tranquil.litat, amb un paisatge típic de l´agricultura de secà i una geografia molt accidentada que amaga el seu encant entre vinyes, oliveres, marges de pedra seca i muntanyes.

pr2

De nord a sud i d´est a oest, sota la mirada omnipresent de la Serra del Montsant, avui dia Parc Natural, trobem espais de gran bellesa i interès natural: el sector de Siurana amb les runes del seu castell, darrer reducte àrab de Catalunya, les serres del Pradell-Argentera que la separen del Baix Camp, la serra de Llaberia, separació de la Ribera d´Ebre, amb la majestuosa Mola, indrets molt ben conservats idels per a la pràctica del senderisme.

La gran tradició eremítica de la Serra del Montsant des d´èpoques medievals, ens ha llegat un nombre abundant d´ermites diseminades per molts indrets d´aquest vast massís. La cartoixa d´Escaladei, fundada al segle XII pel rei Alfons el Cast, és un punt de referència i visita obligada de la comarca. Es troba emplaçada al peu de la Serra del Montsant la qual ofereix un marc paisatgístic incomparable. Fou la primera cartoixa de la Península Ibèrica i l´origen del Priorat històraic, territori central de la comarca acual que va ser feu del prior del monestir; va donar el nom a la comarca i en formaven part els pobles de Bellmunt, Gratallops, Morera, Poboleda, Porrera, Torroja i Vilella Alta!. Els demés pobles del Priort septentrional i del Baix Priorat eren de la jurisdicció dels comtes de les Muntanyes de Prades que tenien un important castell a la vila de Falset, actualment capital de tota la comarca del Priorat. En aquest castell i durant el segle XIV vingueren al monestir futures reines de la família comtal: Elionor de Prades que va ser reina de Xipre i Margarida de Prades, reina de Cataluna-Aragó, com a segona muller del rei Martí l´Humà.

El castell ha passat per moltes vicisituts, va ser presó una bona temporada. Recentment s´ha restaurant i ara se´l coneix com a “Castell del Vi” doncs s´hi ha muntat un bonic i modest museu referent el tema vinícola tan actual i cada dia amb més empenta respecte els vins del Priorat. Cal destacar les denominacions d´origen Priorat a la part històrica i Montsant a la resta de la comarca.

Tot això està molt bé però creiem que en el castell de Falset, hi hauria d´haver més lloc per l´aspecte històric que anys enrera havia protagonitzat aquell monument i que no faria cap nosa al tema del vi que tant ha beneficiat a aquesta bella comarca del Priorat.

(11de setembre 2015. Antoni Comalat I Planas)pr4

Per què m’agrada el Priorat?

“El vi que beu -un vi negre, espès i fumós com sang calenta- de la

roca viva neix…Tot té fortor de roca allí; l’aigua, el pa, l’oli, el vent, la parla i les persones”

Joan Santamaría. Visions de Catalunya. Priorat. 1927

pr3

Per les seves muntanyes, altes i rocoses, pels seus cingles feréstecs i rocams esquerps. Pel seu paisatge, àrid i tanmateix atraient; dur, fins un cert punt inhòspit, però que alhora et convida a penetrar-hi com pot ser el Congost de Fraguerau.

Per la seva terra de costers de llicorella, de fondalades amagades i barrancs ombrívols, de degotalls, de rocs, de gorgs, de coves i balmes, de feixes planes com la mà, de riuets netíssims, de trossos assolellats i ben conreats, de terrasses plenes de vinyes.

Pels seus marges de pedra seca que delimiten feixes i bancals, per les cabanes de pagès, els camins empedrats, els aixoplucs i bassots de pedra.

Per les seves ermites antiquíssimes situades sovint en llocs inversemblants i bells com la de Montsant, santa Magdalena o de Sant Bartomeu.

Per les seves carreteres plenes de revols que voregen la muntanya vigilades pels boscos on conviuen pins, oliveres, avellaners i ametllers.

Per la tranquil·litat dels seus pobles, allunyats de les aglomeracions i que et conviden a relaxar-te i a descobrir el silenci.

Pel vi, l’oli, les ametles, les avellanes, les orelletes i el pa.

Perquè és la meva terra.

Per tot això i més, m’agrada el Priorat.

fa5

(Dani Crivillé)

Caminada número 21: l’Alt Camp

He de reconèixer que és la primera vegada que anava al Priorat, però ja us puc dir que no serà l´última. Quan vam sortir de Barcelona, es prometia un dia  radiant i calorós, però va ser veure Alforja amb el seu campanar tan característic, que va començar la boira.  Però  portàvem tota la il·lusió de cada sortida del Pas a Pas, que ens fan descobrir i estimar, cada vegada més, la nostra terra.

IMG_7824 REV

Quan vam parar a Scala Dei, vam fer la habitual roda de presentació dels que fèiem la excursió, on  vam conèixer els naturals de la comarca, una família que actualment viu a Barcelona, la gran urbe dóna més facilitats per viure a nivel de feina i possibilitats. Ell em va confessar que cada 15 dies venien al Priorat, la teva terra sempre et crida, un sentiment que és difícil transmetre als fills, encara que jo vaig  tenir la confiança que ho aconseguiria.

Vam començar a caminar amb la boira al nostre voltant, però assaborint el fet de caminar  una manera diferent, i vam anar descobrint el paisatge  poc a poc, mentre’s anàvem pujant i la boira s’anava aixecant. Impressionants muntanyes que fan el delit d’excursionistes i escaladors, i que ens van fer gaudir intensament de la caminada. Una vegetació a la qual se li notava la falta d’aigua però fa uns segles devia ser rica i exuberant. Vam dinar on van poder, perquè la boira començava a guanyar-nos terreny.

A les 16 hores, teníem la visita a La Cartoixa de Scala Dei. L’explicació de la guía va ser molt enriquidora per conèixer la vida del monjos cartoixans que,  crec que per la majoria de nosaltres , era totalment desconeguda. La combinació de vida monástica i eremítica d’aquests monjos, amb una austeritat bestial, em va copsar i et feia adonar de la sort que tenim de viure avui dia, malgrat totes les dificultats que podem patir.

Aquesta sortida del Pas a Pas al Priorat, m’ha fet conèixer una part de la nostra terra i començar a estimar-la, i com alguns de nosaltres comentàvem, ser conscients de que en molt llocs de la terra ja són molts importants els efectes del canvi climàtic.