Per fi han arribat les vacances de Setmana Santa!

Hem fet maletes i… cap a Anya falta gent!

Pugem al cotxe i sortim de Barcelona per la Diagonal, agafem la A-2 i, en una hora llarga, ens plantarem a La Noguera. Quan passem per Jorba, el David i jo, recordem les interminables caravanes que havíem de fer abans de les obres de l’autovia. El Pau i l’Elena van als seients del darrera escoltant música amb els auriculars posats. Seguim fent carretera fins a Agramunt. Si anem bé de temps, baixem a fer un tastet de torrons i a fer una ullada a les mones de pasqua que tenen exposades a la casa Vicens. Arribem a Artesa de Segre i, tot i que portem el maleter del cotxe ple, parem a fer les primeres compres de subsistència (a Anya no hi ha botigues). Comprem un pa de quilo fet al forn de llenya, d’aquell que encara que passin els dies, segueix sent boníssim i, si en queden a la botiga, també agafem uns panadons d’espinacs que estan per llepar-se els dits!

Set quilòmetres més… i ja hi som… Ja som a Anya! La casa està freda perquè porta tot l’hivern tancada. Obrim finestres i portes per ventilar mentre descarreguem el cotxe i endrecem el menjar a la nevera.

Ara sí, ara ja podem agafar les bicis que estan guardades al garatge, per anar a fer la volta al terme d’Anya. Primer, això si, el David revisa les rodes de les quatre bicis. Preparem quatre coses de subsistència: una manxa, una ampolla d’aigua i l’Aspivenin!!! (L’”aspivenin” és una xeringa que fa el buit per a aspirar el verí de serps i insectes (després de que l’Elena un dia topés amb una serp al mig del camí, i que se li posés, donant bots, entre els radis de la roda de la bicicleta, no ens deixa sortir d’excursió sense això!). Sortim pedalant tots quatre i anem deixant el poble enrere. Seguim el camí del cementiri que passa entre camps de blat i cereals… en aquesta època els camps estan verds, el blat aixeca ja dos pams de terre, i si fa vent, el moviment de les espigues del blat, recorda les onades del mar. M’agrada parar i contemplar aquest entorn privilegiat: estem rodejats de prats, camins, muntanya, verd per tots cantons… al fons divisem el Montsec, i el Montmagastre, el cim que sense arribar als 800m d’alçada, es fa veure entre boscos, masies i sembrats. L’estiu passat vam pujar fins al seu castell, i aquest any, el Pau comenta que vol tornar-hi.

Les vores del camí son plenes d’esparregueres i, si ens hi estem una estona, comencem a trobar més d’un espàrrec… quina il·lusió que fa trobar espàrrecs! (la mateixa que ens fa collir mores a l’estiu pels mateixos camins on som ara). Quina llàstima que no hem agafat cap bossa per a portar-los cap a casa. Demà tornarem preparats: farem truita d’espàrrecs per sopar.

Untitled13

Segon dia .

Estant a Barcelona, ja els vaig proposar a la família d’anar a veure al meu amic Pere al Monestir de les Avellanes. El Pere és un germà marista que ara viu allà, per tant, a la tarda pugem al cotxe, i sense sortir de la comarca, anem cap a les Avellanes, un monestir que està a tocar d’Os de Balaguer. Tot i la pau que es respira al monestir, aquests dies hi ha força moviment, ja que és ple de grups de joves que celebren la pasqua allà. El Pere està molt content amb la nostra visita. L’hem vist feliç i enfeinat amb tanta gent, així que deixem que ell segueixi amb la preparació de la pasqua, i nosaltres, després d’estar una estona petant la xerrada amb ell, tornem cap a Anya.

Tercer dia .

Com que ahir no ens vam cansar gaire, avui farem una excursió amb bicicleta que ja fa temps que tenim pendent: anirem fins a Ponts passant per la vora del canal d’Urgell.

Creuem el riu Segre per un pont de ciment que va fer un amic pagès, per a poder passar amb el tractor cap als camps de l’altre costat del riu. Fa sol i calor, per tant parem a remullar-nos una mica. L’aigua del riu baixa gelada!

Als pocs minuts d’anar pedalant pels camins estrets i plens de pedres que envolten el riu, arribem a un camí més ample, planer, i gens transitat que va seguint tot el canal d’Urgell.

Tenim un bon tros pedalant. Arribem a la presa del canal i parem per a immortalitzar el moment amb un “selfie”. Estem cansats i contents alhora. Seguim fins a Ponts? No tenim gaire idea de quanta distància ens queda per arribar-hi, suposem que no gaire, però clar, deprès haurem de tornar! Decidim tirar endavant amb el pla inicial i, apa! A seguir pedalant!… i per fi, després de dos hores d’haver sortit d’Anya arribem a Ponts… ho hem aconseguit! Ara ens apalanquem una bona estona a la rambla del poble, i dinem els entrepans que portem a la motxilla.

La tornada de Ponts a Anya és cansada, però se’ns fa més curta que l’anada.

Quart dia.

Avui, diumenge de pasqua, baixem a missa a Artesa de Segre. Al sortir, les Caramelles canten a la plaça de l’ajuntament.

Recordo quan era joveneta, ja fa uns anys (be, no masses, no us penseu!), que el mossèn pujava a dir la missa a l’església d’Anya. Les caramelles les cantàvem a la plaça d’Anya i, quan acabàvem, hi havia coca i mistela per a tothom. Després, els cantants i els que teníem ganes de seguir la gresca del diumenge, pujàvem als cotxes i fèiem ruta amb el mossèn per uns quants pobles de la comarca (Alentorn, Gàrzola, Sta Maria de Meià…). A cada poble cantàvem i ens obsequiaven amb més coca i galetes. Al migdia tornàvem cap a casa.

Nosaltres menjarem avui la mona: els padrins de la família exerciran avui el seu paper. La gent de la comarca la menjarà demà, es reuniran en grups de famílies i d’amics, i sortiran a celebrar dilluns de pasqua a alguna ermita o a qualsevol lloc fora de casa, però per a nosaltres, demà dilluns serà dia de tornada a Barcelona: farem bosses, tancarem la casa, i pensarem en el proper cap de setmana que tinguem lliure d’activitats extraescolars, feines i altres, per a programar una altra escapada a LA NOGUERA.

(Montse Oliva)

Aquesta entrada ha esta publicada en 20 La Noguera, Catalunya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.